VR/AI-Installatie

Met de interactieve VR/AI installatie kunnen bezoekers het proces van uitsluiting zelf ervaren. Zo zorgt het museum ervoor dat dit erfgoed dynamisch blijft en van deze tijd is. De bezoeker kan daadwerkelijk in gesprek gaan met de personages uit de installatie en wordt zo een belangrijk onderdeel van het verhaal. Welke keuzes maakt de bezoeker? Hoe wordt gereageerd op de gebeurtenissen? Het zijn, net als taalgebruik en intonatie, elementen die door een geavanceerde ‘AI engine’ worden gebruikt om de verhaallijnen en interactie af te stemmen op de individuele bezoeker. Zo ervaart elke bezoeker Anders?! dus anders.

In de middeleeuwen geloofden veel mensen dat heksen met hun toverkunsten allerlei kwaad konden aanrichten.

Wist je dat?

Waagmeesters waren vaak corrupt en verklaarden een vrouw te licht, in ruil voor een paar gouden dukaten.

Wist je dat?

Keizer Karel V gaf Oudewater als enige plaats in Europa het privilege voor een eerlijk weegproces. Niemand werd er ooit tot heks veroordeeld.

Wist je dat?

Prinses Beatrix was de laatste prinses die de Heksenwaag bezocht. Ook zij werd gewogen en niet te licht bevonden. Daarna werd zij koningin.

Wist je dat?